Co nas kręci na OFF CAMERA

Festiwal Mastercard OFF CAMERA trwa od kilku dni, a my zdążyłyśmy przyjąć solidną dawkę kinematografii. Co polecamy, a co polecamy odpuścić? Gdzie warto spędzić czas, jeśli nie w sali kinowej?

Podczas tegorocznej edycji filmy można oglądać w kinach, na pokazach plenerowych oraz na platformach streamingowych. Uwaga skupiłyśmy głównie na tych pierwszych, a zwłaszcza na projekcjach filmów konkursowych. Oto nasz subiektywny przegląd.

Pierwszym filmem, który nas poruszył był After Love. Aleem Khan pisał scenariusz do debiutanckiego dzieła 6 lat i włożył w niego mnóstwo emocji. Khan przyznaje, że pisanie zajęło mu tyle czasu ze względu na to ciężar podejmowanych tematów. Przez cały film towarzyszymy Brytyjce Mary, która po śmierci swojego męża odkrywa, że prowadził on podwójne życie. we Francji – po drugiej stronie morza – ma wieloletnią partnerkę i nastoletniego syna. Towarzyszymy kobiecie w odkrywaniu kolejnych faktów na temat przeszłości zmarłego, ale również w budowaniu relacji z francuską rodziną męża i powolnym godzeniem się ze stratą – zarówno bliskiej osoby, jak i wyobrażenia o niej. Film zdecydowanie warto obejrzeć zarówno dla poruszającej fabuły i świetnego aktorstwa, jak i dla malowniczych nadmorskich krajobrazów.

Kolejnym pozytywnym odkryciem był Biały Potok w reżyserii Michała Grzybowskiego. Jest to komedia o losach dwóch małżeństw mieszkających naprzeciwko siebie, które z każdą minutą stają się coraz bardziej absurdalne. Tym, co zdecydowanie wpływa na korzyść tego filmu, jest jego dynamika. Dialogi są naturalne, a wypowiadane w nich kwestie nie próbują być śmieszne na siłę. W trakcie seansu można się poczuć, jakbyśmy oglądali losy bohaterów przez ukrytą kamerę.

Wyczekiwałyśmy na Sweat Marcusa von Horna. To jedyna polska produkcja (a właściwie polsko-szwedzka) nominowana do „Krakowskiej Nagrody Filmowej”. Film opowiada historię trzech dni z życia influencerki Sylwii Zając. Na film obie się mocno nastawiałyśmy, gdyż można go już było oglądać w kinach i słyszałyśmy wiele dobrego. Nie zawiodłyśmy się. Nasze serce szczególnie skradła odtwórczyni głównej roli, Magdalena Koleśnik, której twarz mówiła więcej niż jakiekolwiek słowa dialogu. Nie zwiedźcie się marketingiem filmu, który kładzie nacisk na zawód głównej bohaterki. To film o emocjach i – tak nam się wydaje – trochę o każdym z nas.

Przyjemny był również seans Amatorów w reżyserii Iwony Siekierzyńskiej. Film opowiada o trupie aktorskiej składającej się z osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Obserwujemy, jak próby do przedstawienia inspirowanego Szekspirem splatają się ze zmaganiami reżysera z dyrektorem teatru oraz aktorką-celebrytką Wiki. Nie jest to film wybitny, ale niewątpliwie zostaje z widzem na dłużej. Co ciekawe, teatr Biuro Rzeczy Osobistych rzeczywiście istnieje w Gdyni, a jego aktorzy grają w Amatorach samych siebie. Kameralna fabuła pozwala nam skonfrontować się z własnymi, często nieuświadomionymi uprzedzeniami oraz zadać sobie pytania “czym naprawdę jest sztuka i kto o tym decyduje”.

Nie zabrakło także pierwszych rozczarowań. Naszym – i nie tylko – zdaniem pełnometrażowy debiut Agnieszki Polskiej zdecydowanie nie zachwycił. Miał być krytyką marksizmu – wyszła nudna i niezrozumiała akcja. Tytuł Hura. Wciąż żyjemy! zdaje się odnosić do odczuć widzów, którzy wytrwali do końca projekcji. Był to jedyny seans, na którym widziałyśmy osoby wychodzące z kina przed zakończeniem (a jest to nasza trzecia edycja festiwalu). Chciałybyśmy napisać coś więcej, jednak przez większość seansu gubiłyśmy wątek i czekałyśmy na koniec.

Festiwal trwa. Wiele wyczekiwanych projekcji i spotkań jeszcze przed nami. Filmy prezentowane w tegorocznych konkursach są zróżnicowane tematycznie. Widzowie mogą przebierać w gatunkach – od komedii przez dramaty po thrillery. Trudno jest wybrać spomiędzy tak wielu ciekawych propozycji, ponieważ do tej pory wiele projekcji było dla nas pozytywnym zaskoczeniem, a na temat każdej mamy coś do powiedzenia.

Codzienne relacje z Krakowa możecie oglądać na Instagramie malkontent.online

Magazyn malkontent

magazyn kultury, sztuki, teatru i rozmów.

Kup teraz swoją kopię!

Nie przegap nowych artykułów

Zapisz się na nasz newsletter.

Ta strona korzysta z plików cookies. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, zmień ustawienia przeglądarki.